Regulamin przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych

Załącznik nr 1 do zarządzenia dyrektora

Regulamin przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń w Centrum Kształcenia zawodowego i Ustawicznego Województwa Śląskiego w Katowicach

Rozdział I.

Przepisy wstępne

§ 1.

Regulamin zgłoszeń wewnętrznych – zwany dalej Regulaminem określa wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, przez które należy rozumieć podjęte przez dyrektora działania w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia.

§ 2.

  1. Zobowiązanymi do stosowania się do niniejszego Regulaminu są wszyscy pracownicy Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Województwa Śląskiego w Katowicach
  2. Dyrektor obowiązany jest zapoznać pracownika z treścią Regulaminu przed dopuszczeniem go do prac.

§ 3.

  1. Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
  1. działanie następcze – działanie podjęte przez dyrektora w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia;
  2. działanie odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa zgłaszającego lub wyrządza lub może wyrządzić szkodę zgłaszającemu;
  3. informacja o naruszeniu prawa – informacja, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w szkole/placówce lub dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
  4. informacja zwrotna – przekazanie zgłaszającemu informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
  5. pracodawca – placówka, za którą czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje dyrektor;
  6. pracownik – pracownik pedagogiczny lub niepedagogiczny placówki;
  7. zgłoszenie – zgłoszenie wewnętrzne i zewnętrzne dotyczące naruszenia prawa;
  8. zgłoszenie wewnętrzne – przekazanie informacji o naruszeniu prawa pracodawcy;
  9. zgłoszenie zewnętrzne – przekazanie informacji o naruszeniu prawa organowi publicznemu lub organowi centralnemu.
  10. zgłaszający - osoba dokonującą zgłoszenia naruszenia prawa;
  11. pełnomocnik ds. zgłoszeń – pracownik upoważnionego przez dyrektora do przyjmowania zgłoszeń, podejmowania działań następczych obejmujących weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację ze zgłaszającym.

Rozdział II Zgłoszenia naruszeń

§ 4.

Naruszeniem prawa, które podlega zgłoszeniu na podstawie Regulaminu jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:

  1. zamówień publicznych;
  2. ochrony prywatności i danych osobowych;
  3. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych.

§ 5.

  1. Z zastrzeżeniem w celu skutecznego podjęcia działań następczych oraz przekazania informacji o podjętych działaniach następczych zgłoszenia wewnętrzne umożliwiają identyfikację zgłaszającego.
  2. Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane

§ 6.

  1. Zgłoszenie wewnętrzne może być dokonane ustnie lub w postaci papierowej lub elektronicznej.
  2. Zgłoszenie w postaci papierowej może być dokonane poprzez skierowanie zgłoszenia na adres: 40-304 Katowice ul. Wiertnicza 3 z dopiskiem na kopercie, np. „zgłoszenie nieprawidłowości” wg załącznika nr 1 do regulaminu
  3. Zgłoszenie w postaci elektronicznej może być dokonane poprzez skierowanie zgłoszenia na adres poczty elektronicznej: info@medyk.katowice.pl
  4. Zgłoszenie ustne może być dokonane:
    1. telefonicznie pod nr telefonu: 32 256 61 00
    2. na wniosek zgłaszającego – podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w siedzibie szkoły/placówki w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 7 dni, liczonych od dnia złożenia wniosku.
  5. W celu umożliwienia przekazania informacji o podjętych działaniach następczych zgłaszający podaje w zgłoszeniu adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej, zwane dalej „adresami do kontaktu”. Brak adresu korespondencyjnego lub brak adresu poczty elektronicznej w zgłoszeniu nie wpływa na konieczność podjęcia działań następczych.
  1. Pełnomocnik ds. zgłoszeń potwierdza przyjęcie zgłoszenia na adres do kontaktu niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania zgłoszenia, o ile zgłaszający wskazał adres do kontaktu.
  2. Przy procedowaniu zgłoszeń podejmowane są środki:
    1. uniemożliwia uzyskanie dostępu do informacji objętej zgłoszeniem wewnętrznym nieupoważnionym osobom;
    2. zapewnia ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia i osoby, której dotyczy zgłoszenie.
  3. Ochrona poufności, o której w ust. 7 pkt 2 obejmuje informacje, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
  4. Przyjęte środki komunikacji na potrzeby zgłoszeń wewnętrznych:
    1. są niezależne od sposobów komunikacji wykorzystywanych w ramach zwykłej działalności placówki;
    2. zapewniają poufność i integralność danych, w tym ich zabezpieczenie przed odczytaniem przez osoby nieuprawnione.

Rozdział III Pełnomocnik ds. zgłoszeń

§ 7.

  1. Dyrektor wyznacza pełnomocnika ds. zgłoszeń udzielając pisemnego upoważnienia osobie lub osobom spośród pracowników placówki do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, dokonywania ich wstępnej weryfikacji, podejmowania działań następczych oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych.
  2. Pełnomocnik ds. zgłoszeń, o którym mowa w ust. 1 jest obowiązany do zachowania tajemnicy.
  3. W przypadku gdy zgłoszenie wewnętrzne zostało przyjęte przez pracownika placówki nie posiadającego upoważnienia, pracownik ten jest obowiązany do:
    1. nieujawniania informacji mogących skutkować ustaleniem tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia lub osoby, której dotyczy zgłoszenie;
    2. niezwłocznego przekazania zgłoszenia wewnętrznego ds. zgłoszeń, bez wprowadzania zmian w tym zgłoszeniu.

 

§ 8.

  1. Pełnomocnik ds. zgłoszeń prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych.
  2. Administratorem danych zgromadzonych w rejestrze jest dyrektor.
  3. Wpisu do rejestru zgłoszeń wewnętrznych dokonuje się na podstawie zgłoszenia wewnętrznego.
  4. W rejestrze zgłoszeń wewnętrznych gromadzone są dane obejmujące:
    1. kolejny numer sprawy;
    2. zwięzły opis przedmiotu naruszenia;
    3. datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
    4. informację o podjętych działaniach następczych;
    5. datę zakończenia sprawy.
  5. Dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowane przez okres 5 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia.
  6. Wzór rejestru zgłoszeń wewnętrznych określa załącznik nr 2 do regulaminu.

Rozdział IV

Działania następcze i informacja zwrotna

§ 9.

  1. Pełnomocnik ds. zgłoszeń podejmuje działania następcze poprzez:
    1. weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i ocenę prawdziwości zarzutów zawartych w tym zgłoszeniu;
    2. występowanie do organów placówki z wnioskami dotyczącymi podjęcia działań zmierzających do usunięcia uchybień wskazanych w zgłoszeniu;
    3. złożenie do właściwego organu zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa bądź możliwości jego popełnienia w każdym przypadku, gdy naruszenie, którego dotyczy zgłoszenie wypełnia znamiona czynu zabronionego.
  2. Pełnomocnik ds. zgłoszeń uprawniony jest do wystąpienia do zgłaszającego, z wykorzystaniem adresu do kontaktu, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w jego posiadaniu. Jeżeli zgłaszający sprzeciwia się przesyłaniu żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji lub przesłanie takich żądań może zagrozić ochronie tożsamości tej osoby, pełnomocnik ds. zgłoszeń odstępuje od żądania wyjaśnień lub dodatkowych informacji.
  3. Pełnomocnik ds. zgłoszeń nie podejmuje działań następczych w przypadku, gdy zgłoszenie wewnętrzne dotyczy sprawy, która była już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia, a w ponownym zgłoszeniu nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń w stosunku do wcześniejszego zgłoszenia wewnętrznym. Adnotację o tym zamieszcza się w rejestrze zgłoszeń.

§ 10.

  1. Pełnomocnik ds. zgłoszeń przekazuje zgłaszającemu, na adres do kontaktu, informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.
  2. Informacja zwrotna obejmuje w szczególności informację o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa.

§ 11.

  1. Wobec zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe.
  2. Dokonanie zgłoszenia nie może stanowić podstawy pociągnięcia do odpowiedzialności dyscyplinarnej, pod warunkiem, że zgłaszający miał uzasadnione podstawy, by sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa.
  1. Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności za szkodę, z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, przepisów o ochronie danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, pod warunkiem że zgłaszający miał uzasadnione podstawy, by sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa.

Rozdział V Zgłoszenie zewnętrzne

§ 12.

    1. Zgłaszający może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
    2. Zgłoszenie dokonane do organu publicznego lub organu centralnego z pominięciem procedury określonej w regulaminie zgłoszeń wewnętrznych nie skutkuje pozbawieniem zgłaszającego ochrony.

Rozdział VII

§ 13.

Postanowienia końcowe

  1. Zmiany do niniejszego regulaminu są dokonywane w trybie aneksów pisemnych
  2. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załączniki do regulaminu:

  1. Załącznik nr 1: Karta zgłoszenia
  2. Załącznik nr 2: Rejestr zgłoszeń wewnętrznych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Województwa Śląskiego w Katowicach

Regulamin został uzgodniony z przedstawicielem załogi mgr Aleksandrą Szeląg

 

Załącznik nr 1 do regulaminu "Karta zgłoszenia"

  1. Imię i nazwisko

....................................

  1. Stanowisko lub funkcja

....................................

  1. Data oraz miejsce zaistnienia nieprawidłowości lub data i miejsce pozyskania informacji o nieprawidłowościach

....................................

  1. Opis sytuacji lub konieczności, które doprowadziły lub mogą doprowadzić do wystąpienia nieprawidłowości

....................................

  1. Wskazania osoby, której dotyczy zgłoszenie

....................................

  1. Wskazanie ewentualnych świadków

....................................

  1. Wskazanie ewentualnych dowodów i informacji, jakimi dysponuje zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania nieprawidłowości

....................................

....................................

data i podpis osoby dokonującej zgłoszenia

 

Załącznik nr 2 do regulaminu

Rejestr zgłoszeń wewnętrznych w Centrum Kształcenia zawodowego i Ustawicznego Województwa Śląskiego w Katowicach

Numer sprawy

Przedmiot naruszenia

Data zgłoszenia

Informacja i podjętych działaniach następczych

Data zakończenia sprawy

Uwagi/ adnotacje

 

 

 

 

 

 

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Województwa Śląskiego w Katowicach

ul. Wiertnicza 3
40-304 Katowice

tel.: +48 (32) 256 64 20 / (32) 256 61 00
tel. kom.: +48 533 674 676

e-mail:
sekretariat@ckziu.katowice.pl, info@medyk.katowice.pl

NIP: 9542744486
REGON: 243311737

BIP archiwalny:
https://bip-slaskie.pl/msz1kat/ 

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl


Logo głównego BIP

Licznik odwiedzin

Odwiedzana: 488

Powrót na początek strony